Lite frågor och lite svar

2014-10-13 @ 10:18:11 | Permalink | Allmänt

Hur gör du de dagarna du mår lite "sämre" om man säger så? Eller de stunderna där du inte mår så bra? För det kommer några sådana stunder om dagen och jag vet inte vad jag ska göra överhuvudtaget, jag får bara panikångest i några timmar och känner mig vilse.. :( Kram!

Jag försöker mitt bästa med att uthärda dagen. Försöka tänka att imorgon kommer en ny bättre dag, och att allting kanske inte är så dåligt som man för stunden kanske tror. Jag tror att logiskt tänkande är allra bäst i situationer som dessa, oavsätt vad man än mår dåligt över. Som jag skrev i min må-bra lista, försök göra allting så fint för dig själv som möjligt. Vårda dig själv och ge dig själv så mycket uppmärksamhet du bara kan. Mindfullness är svårt i situationer då man har panik eller ångest, det är svårt att försöka se i nuet eftersom man väldigt gärna grubblar på framtid eller förflutet. Men försök att uthärda och vårda dig själv, det är mitt allra bästa tips. Tänk "hälsan går före allt annat".

 

Har du ett matschema du kan dela med dig av? För viktuppgång.

Jag gick/går på matschema. Och mitt matschema nu är väl mer fritt och mer för att hålla min vikt och inte gå ner. Mitt matschema förr var för att gå upp ca ett halv kilo om veckan. I det matschemat ingick det att jag inte fick gå mer än 6-10 minuter varje dag (vilket innebar ingen skola, ingen träning, inga promenader eller aktiviteter). Min mamma fick skjutsa mig vart jag än skulle och allt detta för att jag skulle gå upp i vikt. Det matschemat jag gick på då gick såhär:

 

Frukost: En macka med smör + pålägg med 1 portion gröt med mjölk eller 2 ½ dl fil med 1 dl müsli

Förmiddagsfika: En macka med smör och pålägg/smoothie/2 knäckemackor med smör och pålägg eller annat mellanmål (en kanelbulle, en chokladkaka är också alternativ)

Lunch: Enligt tallriksmodellen, grönsaker, kolhydrater, protein och fett

Eftermiddagsfika: Samma som förmiddagsfika

Middag: Samma som lunch

Kvällsfika: samma som för/eftermiddagsfika

 

Men det är olika för varje person, detta + inga aktiviteter eller promenader var det jag behövde. Vissa har bättre/mindre bra ämnesomsättning. Och vill man ha ett matschema är det nog viktigt att ta kontakt med någon som kan sådant bättre än jag, ta kontakt med bup eller med en ätstörningsklenik som kan sin sak och som kan ge dig det bästa matschemat för just dig !


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du berätta?:

Trackback