Mat inlägget

2014-05-28 @ 18:50:54 | Permalink | Allmänt
Jag har fått en kommentar angående vad jag äter under en dag. Denna frågan har jag även fått förr men då var jag inte så positiv till att svara eftersom jag på något vis skämdes över mängden mat jag åt. Men allt eftersom har jag kommit till insikt med att min kropp behöver alla dessa 5/6 målen om dagen för att må bra, hålla vikt (Obs inte gå upp). Jag vill verkligen inte att någon ska jämnföra sig med mig, eftersom alla människor är olika. Jag äter fortfarande efter mitt matschema och vissa dagar blir det mer och ibland mindre, men på ett ungefär ser en dag ut såhär:
Frukost är något av det bästa jag vet, och jag gillar det allra mest framför någon serie i sängen. Här är en bild på en helgfrukost bestående av en macka med keso och tomat + lite örter. Och yoghurt med granola och varma bär. Detta är standarden för helger, ibland utan och ibland med bär. Kesomackan kan jag också byta ut mot kaviar då jag tycker om det väldigt mycket, och mosad avokado med salt och peppar! Jag har sällan skinka eller ostmackor som är ganska vanligt. På helgerna föredrar jag yoghurt med granola, gillar krispigheten och det är så gott. På vardagar blir yoghurtskålen ofta utbytt mot en portion havregrynsgröt med mjölk, kardemumma och kanel. Eftersom jag på vardagar går i skolan äter jag frukost tidigare och med havregrynsgröt i magen håller jag mig längre.
Förmiddagsfika kan för mig vara knepigt, vissa dagar är jag hungrigare och andra inte så oftast räcker det med ett äpple någon gång på förmiddagen. Men om jag är riktigt hungrig kan det bli en macka, eller en bar. Något som håller igång kroppen och ser till att man inte blir vrålhungrig till lunchen, ett äpple är enkelt att ta under någon förmiddagsrast i skolan dessutom!
 
Lunchen äter jag i skolan, enligt tallriksmodellen vad som bjuds. Jag har lärt mig att försöka kompensera med annat om jag inte tycker om maten i skolan, ifall något är för jobbigt att äta (oftast klarar jag det mesta) så tar jag mer av något annat livsmedel. Är jag hemma under helger värmer jag oftast rester då familjen inte äter lunch tillsammans på helger, så vida vi inte är och handlar i stan eller liknande då man tar en restaurang. Men som den frukost-mat-älskare jag är så kan jag göra en lunch hemma på helger som består av frukost igen, det vill säga en skål yoghurt med müsli eller granola och en macka till det. 
Eftermiddagsfikat äter jag några timmar efter lunchen och några timmar innan kvällsmaten för att hålla igång kroppen ännu en gång. Här ser vi ett mellanmål i form av smoothie som jag åt en varm dag då det inte var så frestande med något annat. Ett mellanmål kan annars bestå av en bar, en macka, en skål flingor, frukt eller vad man nu är sugen på. En chokladkaka för de som föredrar!
Kvällsmat består av hemmalagad kost i from av matcirklen, denna tallrik åt jag förra veckan, bestående av köttbullar i tomatsås och spaghetti, oftast grönsaker till dessutom men denna gången fick jag inte med det på bild, dessutom fick tomatsåsen agera grönsaker eftersom det bestod av tomater (nära nog, haha). En kvällsmat för mig och min familj är en varm tallrik husmanskost, och det trivs jag med.
På kvällen äter jag kvällsfika för att jag inte ska vakna på natten och vara hungrig, kvällsfikat kan man ta som mellanmålen innan maten. En bar (jag tycker om rawbite, och questbar men dessvärre är questbar dyrt). Jag har också nu på varmare kvällar börjat föredra en fruktsallad eller liknande, under vinterhalvåret åt jag ofta en skål havregrynsgröt på kvällen eftersom det var varmt och mättande. En macka kan också vara tillräckligt. Mellanmål kan varieras så enormt mycket.
 
Det är en matdag för mig, och som sagt blir det ibland mer eller mindre. Jag försöker inte leva så strikt som innan och variera, lyssna på kroppens signaler om jag är hungrig eller mindre hungrig. Men det är viktigt för mig att hålla en jämn blodsocker nivå om dagarna, detta är också dagar utan träning och det är för att jag ska stanna i min vikt och inte gå ner. Hade jag inte gått i skolan, bara suttit hemma stilla om veckorna och ätit denna mängd hade jag säkert gått upp. Men eftersom skolan tar en del energi är det viktigt att fylla på med det man gör av med. 
 
Hoppas ni fick vad in önskade och att jag inte triggade igång någonting hos någon, och jämnför inte er själva med mig. För mat är så individuellt!

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du berätta?:

Trackback