Om tips inför en ångestfylld högtid

2014-12-18 @ 09:06:33 | Permalink | Allmänt
En ätstörningsrelaterad fråga: Hur känns högtider så som jul för dig? Hur hanterar du det? Är det utan problem/oro/ångest eller måste du planera mycket? Behöver pepp... Kram
 
 
Min första julafton som "sjuk" införträffade förra julen, och trots att jag inte riktigt gillade allt ståhej med julmat, godis, bakelser, glögg så gick det bra. Och jag ska berätta varför:
 
Prata om det: Min behandlare frågade mig om mina tankar kring julen, maten och ångesten. Jag berättade för henne att det var påfrestande att känna pressen från de runt mig, folk som inte riktigt förstod varför jag hellre ville ha något annat än en pepparkaka eller lussekatt, varför jag inte rikigt lät mig själv njuta och gå loss på maten som serverades. Jag och mina föräldrar pratade om det, vi alla visste att det var mycket kring maten och kom fram till att jag inte riktigt behövde hjälpa till med så många matförberedelser. Vi kom fram till hur vi skulle göra ifall jag mådde dåligt och de berättade för mig att om något känns för tungt måste jag säga det. Allt för att julafton skulle bli som den alltid varit, en av de bästa dagarna på året.
 
Planera: Detta var så viktigt, och jag kan inte nog berätta om hur mycket det underlättar!
Vi planerade julaftonen och med tanke att jag gick på matschema var jag livrädd för tanken om att jag skulle tappa kontrollen, äta mer än vad det var tänkt och känna hur ångesten sträckte sig mot halsgropen. Istället för att "ta det som det kommer" gjorde vi upp en liten plan. 
Jag fick äta frukost som jag brukade, att vi tillsammmans i familjen åt julmiddagen klockan 12 för att underlätta enligt tiderna på mitt matschema. Lunchen bestod av en helt vanlig tallriksmodell, det vill säga: potatis, lutfisk, vit sås och ärter. När klockan blev 3 och kalle anka var i rutan hade vi tagit fram allt julgodis som vi bakat under december månad, då var det dags för mitt eftermiddagsfika och jag bestämde mig för att ta en lussekatt och njuta. 
När klockan sedan var 6 på kvällen hade mamma och pappa dukat fram det stora julbordet där jag också gick efter tallriksmodellen, fast i förminskade versioner på de olika delarna för att jag skulle våga testa lite mer. Jag tog till exempel 2 köttbullar, en klick jansons, lite rödbetssallad, lite brunkål, lite gravad lax, lite laxsås och så vidare. Det är ett tips för er som ändå vill kunna känna lite frihet, men samtidigt inte få ångest utöver det! 
På kvällen åt jag min vanliga kvällsfika, det kunde vara en macka, eller ännu en lussekatt (typ den bästa bakelsen jag vet)
 
Våga: istället för att ta en macka till fikat, ta en eller två pepparkakor eller en lussekatt som jag gjorde. Istället för att hålla dig till en speciell rätt som du vet att du är säker på, våga testa nytt! Jag testade lutfisk för första gången på riktigt förra julen. Under julbordet, ta lite av mycket för att få så mycket ut av det som möjligt. Men om du vill underlätta det till max kan du helt enkelt ta köttbullar och jansons som en portion enligt tallriksmodellen. Du kommer inte bara växa som person i att våga allt detta, du kommer också få dina nära kära till att må bättre. Det är ett framsteg att våga, det kommer få dina nära att må så bra utöver att du kommit över "trösklen" och faktiskt vågar.
 
Ha rätt omgivning: min förra jul firade jag hemma med bara min familj, de visste precis hur det låg till och tog hänsyn till mina tider för min skull. De hade aldrig ifrågasatt varför jag inte tog en till poriton, eller om jag hellre hade velat ha en macka till fika än en bakelse. För de visste att jag försökte underlätta det för mig själv, att ha en ångestfri dag är ingenting man kan bestämma när man vaknar, man måste försöka ta det man har och göra något bra utav det! 
 
Rätt tankesätt: det är lätt att jämföra sig med andra, lätt att snedda åt de andra kring matbordet när man är väldigt nere i sjukdommen, jag vet för jag var där själv. Men det viktigaste är att ha rätt tankesätt genom dagen, alla dagar egentligen. Istället för att känna skam eller rädsla ska man bara låta alla negativa känslor vara och fokusera på det som är positivt. Om en julafton tillbringas tillsammans med ångest och panik känslor så är det en julafton du aldrig kan få tillbaka. Försök att lägga tankarna på de postivia sakerna trots att du kan hitta negativa saker. En sak som jag brukar göra är att lägga ett "strunt samma" efter varje negativ tanke. Tillexempel om jag får tankar om att jag känner mig stor och grotesk, strunt samma! Eller om han/hon tog mindre mat än mig, strunt samma!
 

Jag insjuknade på riktigt under de högtider då påsken, midsommar inträffade vad jag minns. Midsommar var mörk, och jag försökte stanna i mitt rum så länge jag kunde för att slippa gå ner och äta. Jag stängde in mig under dagen, var gång jag mötte någon från släkten på nedanvåningen hade jag redan planerat ut vilken ursäkt jag skulle  kunna använda för att slippa spektikulationer kring om jag ätit eller inte. Jag var ute hela natten, skrattade utan inlevelse, log utan glimten i ögat. Kom hem och kände hur min kropp var tyngre än någonsin. Att tänka tanken på att julafton skulle vara lika mörk gör ont i mig, att behöva blicka bakåt och bara känna känslan av att den dagen inte var så bra som den kunnat va är inte roligt. Jag är glad att min julafton inte blev ångestfylld och mörk, jag är glad över att jag hade kommit så långt så att jag kunde tänka klarare på den fronten.
 
Hoppas detta hjälpte, och hoppas du får en fin jul ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara. Du är en riktig inspiration ska du veta! Kram

2014-12-19 @ 11:11:32

Vad har du på hjärtat?:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad vill du berätta?:

Trackback